WElCOME TO NUR ALYANA'S BLOG .

please do not plagiarize my work, do not copy paste my work, do not send my work to any publisher, do not... senang cakap jangan buat apa2 kecuali baca, komen, kritik dan follow serta uar-uarkan kepada kawan2 dan ahli keluarga yang lain. segala yang tercatat di blog karya-alyana ini adalah hak milik nur alyana a.k.a myself.

SELAMAT MEMBACA. apa2 pun jangan lalai dengan perintah Allah. sekiranya anda sedang membaca blog ini ketika masuk waktu solat. sila berhenti baca dan tunaikan solat dahulu. jangan bagi saya tanggung dosa kamu semua kerana melewatkan solat ye. please :)

Tuesday 22 July 2014

STA 4

Bab 4

Previous...

        “That’s the Trio Hotshot,” bisik Acap. Syara yang masih blur tahap tak ada idea betapa seriusnya perkara tersebut hanya mampu menjongketkan bahu tanda tak kisah. Gadis itu bertapak ke depan.

         “Sorry,” kata Syara selamba dan berpaling untuk masuk ke dalam.

         “Wait.” Syara berhenti namun tidak menoleh. Apa lagi mamat ni nak? Patutlah Trisya anti sungguh dengan tiga orang makhluk itu. Annoying tahap baboon....

         “Sorry doesn’t cut it,” kata lelaki itu dengan nada sinis. Syara nak tak nak menoleh ke belakang dan angkat kening.

         “Then? Kau nak aku buat apa? Melutut mintak keampunan? Cium kaki kau? Or do you want me to kiss your head to make the pain go away? Dream on lover boy,” balas Syara sarkastik.

         Para penonton sekeliling mereka mengeluarkan pelbagai reaksi. Ada yang terkejut tahap jatuh rahang, sekali dengan gigi kalau boleh. Ada yang gasp kuat gila sampai bergema satu padang. Ada pula yang senyum bangga pada Syara. Agak-agak mereka daripada geng anti Trio Hotshot.

       Wajah Amir Syahmi bertukar riak kepada muka seorang pembunuh. Lelaki itu menapak perlahan-lahan ke arah gadis yang selamba rock itu. Syara langsung tak rasa tergugat dengan pandangan tajam lelaki itu. Malah mukanya nampak bosan.

       Firas Affendy hanya berpeluk tubuh dan senyum dalam hati. Rasa interested dengan situasi tersebut.

       “It seems history is about to repeat itself,” gumam Raja Bazil disebelah yang senyum sebab enjoy menonton drama high school.

        Firas Affendy hanya mengangguk setuju.

        “Do you even know who I am?” tanya Amir Syahmi dengan nada bongkak. Matanya tak lepas dari wajah gadis itu yang menayang muka toya. Dia hairan juga kenapa gadis itu berani mati menentangnya secara terang-terangan.

         “Err.. let me guess..” Syara berpura-pura berfikir, jari telunjuk mengetuk dagunya sambil mata pandang ke atas.

         “Waren Peace?” teka Syara dengan intonasi perli campur mengusik. Sifat Amir Syahmi seiras dengan watak Waren Peace dalam cerita Sky High. Panas baran. Bersyukur je lah tak ada api yang keluar dari tangan Amir Syahmi ketika itu. Kalau tak mahu lelaki itu baling bola api padanya.

       Niall dan Acap ketawa perlahan disisinya. Firas Affendy dan Raja Bazil menahan senyum. Amir Syahmi... kalau lah tidak disebabkan human rights, rasanya dah di telan Syara hidup-hidup.

       “How dare you-“

       “Do you even know who I am?” Syara tanya cepat-cepat sebelum lelaki itu mengamuk. The TrioHotshot kelihatan tergamam dengan soalan yang turun dari langit itu. Selama ini tak pernah-pernah soalan itu di backfired. Trisya Adam pon tak sedahsyat minah ni.

        “No,” jawab Amir Syahmi, frust. Frust kerana dia tak tahu dengan siapa dia sedang berhadapan.

        “Then we’re even. Kau tak tahu aku siapa, dan aku tak tahu siapa kau. The world doesn’t revolve around you. Not everything is about you. Wake up,” kata Syara dengan muka kosong dengan nada mendatar.

        Syara baru berpusing dan tak sempat dia nak kelip mata, dia terasa lengannya disentuh dan sekaligus Acap dan Niall melangkah ke depan.

 CRACK! Bunyi penumbuk bertembung dengan hidung seseorang. Syara berpaling semula ke arah Amir Syahmi. Terbeliak matanya melihat Amir Syahmi berada di tanah sambil memegang hidungnya.

        “Don’t touch her,” kata Acap dengan suara keras. Niall menayang muka bengang. Itu pertama kali Syara melihat Niall marah.

       ‘What just happened?’ tanya Syara dalam hati. Dia mengambil 2 saat itu mencerna apa yang berlaku. Dia mengagak Niall bagi penumbuk sebiji apabila Amir Syahmi cuba menarik lengan Syara. Acap memberi ugutan. Firas Affendy dan Raja Bazil pasang muka taiko yang bersedia untuk bergusti.

      Hidung Amir Syahmi tak berdarah namun kelihatan warna biru ungu pada batang hidungnya yang mancung itu.

      “You’ll pay for that.. No one punch me in the face and gets away with it,” ugut lelaki itu dan bersedia untuk menumbuk Niall. Penumbuk Amir Syahmi berada beberapa sentimeter dari muka Niall, namun terhenti.

     Entah bila masa atau dari mana Trisya muncul pun mereka tak kisah. Yang penting Trisya telah menjadi penyelamat mereka.

      Trisya memegang kuat lengan lelaki itu menahan penumbuk itu daripada berlaga dengan muka Niall.

       “Jangan nak berlagak hebat!” Trisya tanpa berlengah menumbuk lelaki itu.
GASP!

      Syara, Acap dan Niall melopong. Amir Syahmi terkebelakang, terkejut gamaknya.

      “Why you little piece of..” Amir Syahmi baru nak tampar Trisya namun Acap lebih pantas menumbuk perut Amir Syahmi.

       “Jangan sentuh dia!” Dan berlaku pergaduhan sesama lelaki itu. Acap dan Niall bersungguh-sungguh bergusti dengan TrioHotshot. Para penonton mampu memberi sokongan. Syara dan Trisya terkebil-kebil ditepi dan diam.

____________________________________________________________

      Kelas yang dihuni oleh 7 orang pelajar dan seorang guru itu sepi. Hanya kedengaran pen menulis laju atas kertas. Puan Hash berdiri seperti diktator, pandangan tajam diberi kepada tujuh orang pelajar itu.

     Trio Hotshot berada di sebelah kiri kelas, manakala Syara and the geng berada di belah kanan kelas. ‘I will not fight with other students’ ditulis 300 kali pada 3 helai kertas, depan belakang.

      Sebaik saja jam di dinding berbunyi menanda pukul 10 malam, serentak ketujuh-tujuh pen berhenti menulis dan diletak atas meja. Siap 300 baris ayat.

      “Let this be a lesson to all of you. Dan saya dah hantar surat kepada ibu bapa kamu tentang perangai kamu di sekolah. Ini amaran pertama. No fighting is allowed in STA,” tegas suara Puan Hash. Ketujuh-tujuh kepala mengangguk. Syara agak terkejut Trio Hotshot akur, nampaknya Puan Hash betul-betul seorang guru yang tegas, garang dan no one messes with her.

     Mereka bersurai. Pintu kelas ditutup rapat. Ketujuh-tujuh berdiri di luar kelas itu selama satu minit. Trio Hotshot berdiri dengan tangan kanan dalam poket seluar dengan muka berlebam. Acap dan Niall kelihatan selekeh dengan bibir berdarah dan kulit tangan tersiat luka. Trisya tayang muka taiko nak mengadakan WWE. Syara... muka kosong.

      Tanpa berkata apa-apa, Syara berjalan laju ke arah dorm Prada, takut tercetus pergaduhan lagi. Cukup 3 hari asyik kena denda. Trisya nak tak nak ikut juga langkah Syara dengan hati kecewa kerana tak dapat bergusti.

       Acap dan Niall memandang Syara dan Trisya yang dah berjalan jauh meninggalkan mereka. Niall melepaskan keluhan sebelum berjalan ke arah bilik Dr Halim untuk membersihkan luka di muka. Acap mengalah dan mengikut Niall.








No comments:

Post a Comment